سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند ـ تبارک و تعالی ـ، شخصی را دوست دارد که در میان جمعیّت، بی آن که هرزه درایی کند و ناسزایی گوید، شوخ باشد، با تفکّرش تنها شود، با عبرت ها خلوت گزیند، و با نماز، شب زنده داری کند . [امام باقر علیه السلام]

مؤسسه فرهنگی و هنری گل نرگس مرودشت

گروه خبرنگاران افتخاری / خلیل منصوری: کارشناس نگارش و کتابت قرآن کریم نخستین و اساسی‌ترین گام برای دست‌یابی به اتحاد اسلامی را یکسان‌سازی نگارش قرآن دانست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سعید همایون»، کارشناس مسایل قرآنی در بازدید از بخش پژوهش پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران با اشاره به راهکارهای اتحاد ملی و انسجام اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، گفت: برای دست‌یابی به اتحاد ملی و انسجام اسلامی، راهکارهای بسیاری را می‌توان جست که به‌نظر می‌رسد با توجه به محوریت قرآن، نخستین و اساسی‌ترین گام برای دست‌یابی به اتحاد اسلامی، یکسان‌سازی نگارش قرآن است.

وی با اشاره به تلاش‌هایی که برای دست‌یابی به انسجام اسلامی صورت گرفته است افزود: برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن و نیز نمایشگاه بین‌المللی قرآن، خود عاملی مهم برای دست‌یابی به این مهم است.

کارشناس نگارش و کتابت قرآن تأکید کرد: در همه جهان اسلام، مسلمانان با تکیه بر آموزه‌های قرآن، زندگی خود را سامان می‌دهند و قرآن در نظر همه از جایگاه وارزش والایی برخوردار است، از این‌رو باید با بازگشت به قرآن، محور اتحاد و انسجام ملی و اسلامی را بر پایه آن قرار داد.

وی ادامه داد: برای دست‌یابی به وحدت باید نخست به وحدت‌رویه در نگارش و کتابت قرآن دست یابیم که این مسئله خود عاملی مهم در اتحاد جوامع اسلامی و میان مسلمانان است و جلوی بسیاری از سوء تفاهم‌ها و اشتباهات را می‌گیرد و اجازه سوء استفاده به دشمنان اسلام و مسلمانان را نمی‌دهد.

 کارشناس‌نگارش‌و‌کتابت‌قرآن:
برای دست‌یابی به وحدت باید نخست به وحدت‌رویه در نگارش و کتابت قرآن دست یابیم که این مسئله خود عاملی مهم در اتحاد جوامع اسلامی و میان مسلمانان است و جلوی بسیاری از سوء تفاهم‌ها و اشتباهات را می‌گیرد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین همایون با اشاره به فعالیت خود در حوزه وحدت نگارش قرآن گفت: ما در تلاش هستیم تا قرآن‌ها را در همه جوامع اسلامی و جهان یکسان‌سازی کنیم و همه از یک نگارش و خط استفاده کنند، از این رو با بررسی‌ها و کارشناسی‌هایی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که خط «عثمان طه» سوری که اکنون در ایران و میان قاریان رونق دارد رواج یابد و به عنوان خط معیار در نگارش قرآن به‌کار رود.

وی با اشاره به نگارش‌های ایرانی قرآن گفت: رسم الخط‌های ایرانی با اشکالات جدی در نگارش و اعراب‌گذاری مواجه است.

این فعال قرآنی با اشاره به روش‌های آموزش روخوانی قرآن تصریح کرد: در ایران نگارش‌های پنج گانه‌ای از قرآن وجود دارد که همه دارای اشکال هستند و در آموزش قرآن و روخوانی از این پنج خط استفاده می‌شود که همین مسئله آموزش درست روخوانی را با دشواری مواجه کرده است.

وی ادامه داد: خط آقای «مصطفی اشرفی» و رسم الأملای سازمان دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی و رسم خط قرآن مدارس وزارت آموزش و پرورش و خط رایانه‌ای دارای اشکالات جدی هستند که در مقاله‌ای به آن‌ها اشاره کرده‌ام.

همایون افزود: این اشکالات موجب می‌شود که آموزش به خوبی در ایران انجام نشود و جوانان ما قادر به روخوانی درست قرآن نباشند.

وی با اشاره به برتری خط عثمان طه به جهات متعدد در این‌باره گفت: خط عثمان طه تقلیدی از خط «امیری» مصری است که پیش از وی کتابت کرده است و از بهترین خط‌های موجود است که البته غیر از امیری و عثمان طه می‌توان از خط «احمد باری» نیز یاد کرد که از نگارش های خوب قرآن است.

کارشناس کتابت و نگارش قرآن کریم تأکید کرد: خط عثمان طه افزون بر نگارش درست و بهره‌مندی از اصول زیبا شناختی و پیروی از مصحف شریف نگارش شده است که اعراب در سر جای خود قرار گرفته است و بر خلاف قرآن‌های فارسی که اعراب در جای خود قرار نمی‌گیرد این امور رعایت شده است، در قرآن اشرفی که به پیروی از عثمان طه انجام شده است این مسئله به چشم می خورد، مثلاً در سوره‌ی بقره تنوین هدی به جای آن که روی دال باشد بر روی یاء قرار داده شده است و یا در آیه 9 و 12 یشعرون دو گونه اعراب دارد که در آیه 12 نادرست است و ضمه روی واو قرار داده شده است و یا در آیه 26 علامت مد که می‌بایست روی هاء باشد روی یاء قرار دارد.

وی در ادامه گفت: در نگارش‌های فارسی، رسم خط‌های مصحف رعایت نشده است و این تغییرات موجب می‌شود تا حفظ امانت نشود، اگر در مصحف الکتب بدون الف بوده باید همان مراعات شود که در نگارش عثمان طه مراعات شده است، در مصحف گاه نگارش‌هایی است که همان‌گونه باید بماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین همایون در پاسخ به این که بهترین خط برای نگارش کدام است گفت: بهترین خط، نسخ است که اعراب به طور دقیق می‌تواند در جای خود قرار گیرد ولی در اقسام دیگر چون ثلث و نستعلیق این‌ امکان فراهم نیست، هر چند که این اقسام همه برای نگارش قرآن پدید آمده و مبتکران خط برای نگارش زیباتر قرآن این خطوط را اختراع کرده‌اند.

وی با اشاره به طرح گردآوری قرآن در مرودشت گفت: ما مدتی است که قرآن‌ها را از خانه و مساجد و مدارس گردآوری می‌کنیم و به جای آن قرآن با نگارش عثمان طه را تحویل می‌دهیم و تاکنون با کمک افراد خیر بیش از هشت میلیون قرآن را تعویض کرده‌ایم و حتی از شیراز و شهرهای دیگر مراجعه می‌شود تا این کار انجام شود.

 کارشناس‌نگارش‌و‌کتابت‌قرآن:
خط «عثمان طه» سوری که اکنون در ایران و میان قاریان رونق دارد باید رواج یابد و به عنوان خط معیار در نگارش قرآن به‌کار رود.

این کارشناس قرآن افزود: این کار باید انجام شود، زیرا کتابت‌ها و نگارش‌های قرآن ایرانی افزون بر این که آموزش غلط را دامن می‌زند، باید هزینه بیش‌تری کرد تا نخست غلط‌ها از یاد برود و شیوه درست‌خوانی آموزش داده شود، افزون بر این‌که در قرآن‌های فارسی نمی‌توان به سادگی میان مفرد و جمع برخی از کلمات تفاوت و تمایزی یافت که این خود روخوانی را با دشواری و غلط همراه می‌سازد.

وی تصریح کرد: تلاش داریم تا نهضت اتحاد در خط و نگارش را در همه ایران گسترش دهیم و حتی برنامه‌ای داریم تا با خط عثمان طه به‌شکل رایانه‌ای مفاتیح الجنان را تهیه و چاپ و منتشر کنیم.

وی با اشاره به نسخه اخیر نگارش عثمان طه گفت: نسخه جدید وی از نظر زیباشناختی و اصول فنی از برتری بسیاری برخوردار است و ما این نسخه را تشویق و پخش می‌کنیم.

این فعال قرآن در پایان از همه مؤمنان و قرآن دوستان خواست تا به اتحاد یکسان‌سازی نگارش قرآن برسند تا افزون بر فواید گسترش روخوانی و درست‌خوانی قرآن، هماهنگی با جهان اسلام و مؤمنان را نشان دهند و به تقویت اتحاد و انسجام اسلامی کمک کنند.

http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=172046




سعید همایون ::: یکشنبه 86/7/8::: ساعت 8:5 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 6


بازدید دیروز: 3


کل بازدید :16540
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
سعید همایون
سعید همایون متولد۱۳۴۲ مرودشت تحصیلات حوزوى دارد وعلاوه بر کتاب «نظام روحانیت در اسلام»، کتاب «معجزه اعداد در قرآن کریم» از عبدالرزاق نوفل و «آموزش روخوانى رسم الخط عربى عثمان طه و احمد بارى» را در کارنامه اش دارد که کتاب اخیر با تجدیدنظر و اضافات به چاپ ششم رسید. وى هم چنین «زیارت حضرت رسول اکرم (ص)» با استفاده از منابع معتبرى چون آثار شیخ طوسى را در آثار خود داردو جلد دوازدهم کتاب «مسندالرسول الاعظم» اثر مشهور فلسفى شیرازى دارابى را که به «حضرت مهدى عج» اختصاص داده شده در دست ترجمه دارد. از دیگر آثار او می توان به مبانی و مبادی قرآن کریم نیز اشاره کرد
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<